Administer Ajankohtaista Uutinen Mitä odottaa tilitoimistolta? Sataprosenttinen luottamus tärkeää

Mitä odottaa tilitoimistolta? Sataprosenttinen luottamus tärkeää

Mitä odottaa tilitoimistolta? Sataprosenttinen luottamus tärkeää

Asiakasyritykset odottavat tilitoimistolta nopeutta, helppoutta ja kokonaisvaltaista palvelua. Hyvin sujuva yhteistyö helpottaa yrittäjän arkea.

Laskettelukeskusta pyörittävä Häkärinteet Oy on ollut tilitoimisto Administerin asiakas pian kymmenen vuotta. Kun yrittäjä ja toimitusjohtaja Jukka Kirjavainen aikoinaan vaihtoi tilitoimistoa, hänelle oli tärkeintä laittaa ostolaskujen hallinnointi järjestykseen.

”Arkirutiinien helpottaminen oli ykkösasia. Aiemmin laskuja kerääntyi pöydälle ja välillä niitä jopa hukkui. Paperihommien pyörittäminen vei hurjasti aikaa ja energiaa. Kun sitä ei tarvitse tehdä, voin keskittyä asiakaspalveluun, markkinointiin, myyntiin ja yrityksen kehittämiseen”, Kirjavainen kertoo.

Taloushallinnon keskittäminen tilitoimistolle auttaa yrittäjää pysymään koko ajan kartalla siitä, mitä laskuja on menossa maksuun ja paljonko yrityksen tilillä on rahaa.

”Se luo turvallisuutta, on tilanne kuinka hyvä tai huono tahansa.”

Kirjavainen muistelee aikoja, jolloin paperilaskut haettiin postilaatikolta.

”Niitä availin ja laitoin mappiin, jos muistin ja kerkesin. Nykyään avaan tietokoneen ja menen melkein ensimmäisenä Administerin eFina-järjestelmään katsomaan, mikä tilanne on tilien ja laskujen suhteen.”

Sähköisen taloushallinnon etuna on, että yrittäjä saa ajan tasalla olevaa tietoa yrityksensä taloudesta. Tästä on ollut Kirjavaiselle hyötyä esimerkiksi keväisin, kun hän käy rahoitusneuvotteluja ennen tilinpäätöksen valmistumista.

Kirjavaista on ilahduttanut se, miten Administer on tarjonnut ideoita Häkärinteiden liiketoiminnan kehittämiseen. Hänen kokemuksensa mukaan pientäkin yrittäjää on kuunneltu, ja hänen antamaansa palautteeseen on reagoitu nopeasti. Yrittäjä on myös saanut tilitoimistosta apua esimerkiksi rahoitusneuvotteluihin.

”Luottamuksen on oltava sataprosenttinen. Asiakkaan on pystyttävä luottamaan siihen, että tilitoimisto tietää, mitä tekee ja kaikki tapahtuu niin kuin on sovittu.”

Muutakin kuin kirjanpitoa

Myös leivonta- ja juhlatarvikkeita myyvän Confetti Oy:n toimitusjohtaja Petri Tuomela (kuvassa) arvostaa kirjanpitäjältään saamaansa apua toiminnan ja prosessien kehittämisessä.

Confetti on ollut Administerin asiakas viitisen vuotta.

”Olimme aiemmin perinteisessä paperikuittirumbassa. Halusin kuittien käsittelyyn läpinäkyvyyttä, reaaliaikaisuutta ja helppoutta.”

Sähköinen taloushallinto on muun muassa helpottanut laskujen hyväksymistä ja vanhojen ostolaskujen kaltaisten tietojen etsimistä. Tuomela kertoo käyttävänsä hakutoimintoa jatkuvasti.

”Voin myös käsitellä laskuja missä tahansa. Siinä mielessä en ole enää sidottu toimistoon.”

Tuomela odottaa tilitoimistolta ennen kaikkea nopeutta ja reaaliaikaisuutta. Hän arvostaa sitä, miten sähköinen taloushallinto helpottaa kirjanpidon tarkistettavuutta.

Hyvä yhteistyö toimii Tuomelan mielestä saumattomasti. Kirjanpito tapahtuu taustalla, eikä yrittäjän tarvitse huolehtia siitä.

Tuomela katsoo hyvällä myös sitä, että tilitoimisto tarjoaa sellaisiakin palveluja, joita yrittäjä ei välttämättä tarvitse päivittäin. Hän on hyödyntänyt Administerin arvonmäärityspalvelua ja verotuksellista neuvontaa.