Administer Ajankohtaista Blogi Yrityskaupat antavat vauhtia kasvulle – tiedäthän miksi ostat?

Yrityskaupat antavat vauhtia kasvulle – tiedäthän miksi ostat?

Yrityskaupat antavat vauhtia kasvulle – tiedäthän miksi ostat?

Yrityskaupat ovat hyvä keino kasvattaa liiketoimintaa. Ne mahdollistavat nopean kasvun varsinkin ketjuuntuvilla toimialoilla. Administer on tästä hyvä esimerkki: olemme käyneet ostoksilla noin parikymmentä kertaa.

Ensimmäinen yrityskaupoista on ollut ehkä opettavaisin ja kokonaisuuden kannalta tärkein. Sähköisen taloushallinnon aloitin vuonna 2000 yhden miehen yrityksenä. Palvelu oli valmis ja kunnossa, mutta yritystä vaivasi uskottavuusongelma. Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on yleensä todella suuri kynnys henkisesti. Päädyin ostamaan toisen yrityksen, jolloin henkilömäärä nousi kertaheitolla neljään. Se nosti luottamusta ja mahdollisti eteenpäin menemisen.

Ensimmäiset yrityskaupat ovat aina hankalimpia. Yrityskauppa voi poistaa kasvun esteet, kun yritys on vielä aivan alussa. Se vaatii hirveästi rohkeutta, mutta toisaalta niin jokainen yrityskauppa. Elämä helpottuu kummasti, kun liiketoiminta lähtee kasvamaan. Muistutuksena on silti sanottava, että oman pesän on oltava todella hyvässä kunnossa, ennen kuin yrityskauppa kannattaa.

Mielestäni on tiedettävä, miksi tekee kaupan. Pelkkä liikevaihdon kasvattaminen ei riitä syyksi. Yrityskaupan pitäisi tuoda joka kerta jotain lisää: esimerkiksi osaamista, asiakkaita tai mahdollistaa alueellisen laajenemisen. Jos ostaa vain liikevaihtoa, hinnan pitää olla alhaisempi.

Myyjä yleensä näkee hinnan selkeästi korkeammaksi kuin ostaja. Kun ryhdytään keskustelemaan kaupasta, hinta pitää nostaa pöydälle melkein heti. Kerromme aina avoimesti, mistä hintatasosta lähdemme liikkeelle. Jos hintapyyntö on heti kättelyssä liian suuri, ei neuvotteluja kannata aloittaa.

Onnistunut yrityskauppa vaatii molemminpuolista luottamusta ja tahtotilaa, jotta kauppa saadaan maaliin. Kokemukseni mukaan on oltava täydellisen avoin. Jos sitä ei saavuteta, ostaja ei uskalla ostaa tai myyjä ei halua myydä.

Kun kaupoista on sovittu, ostokohteen haltuunotto ja integrointi pitää tehdä kunnolla. Idea on myytävä koko ostokohteen henkilöstölle, ja kaikki pitää saada hurmattua puolelleen. Henkilöstölle pitää antaa erityishuomiota heti, ei vasta viikkojen tai kuukausien päästä.