Paper Planes Oy

04.12.2018

Paper Planes luottaa Administerin sähköisen taloushallinnon palveluihin ja asiantuntijuuteen

Paper Planes on vuonna 2014 perustettu markkinointiviestinnän asiantuntijayritys, joka on erikoistunut markkinoinnin sisältöihin, designiin ja teknologiaan.

Ensimmäiset kaksi tilikauttaan yritys käytti perinteisen kirjanpitäjän palveluita. Liikevaihdon ja henkilöstömäärän voimakkaan kasvun myötä johdolle kävi kuitenkin selväksi, että yrityksen taloudellisen tilanteen ja kehityksen ennustaminen oli näillä työkaluilla hyvin hankalaa.

”Näin jälkeenpäin voi jopa todeta, että pari ensimmäistä tilikautta olivat meille yrittäjyyden ja liiketoiminnan pyörittämisen harjoittelua. Käytimme liikaa omaa aikaa taloushallinnon pyörittämiseen, kirjanpitäjä oli langan päässä vastailemassa kysymyksiin harva se päivä ja halvin mahdollinen laskutusohjelmisto toimi miten toimi. Toki paljon teimme oikeinkin: osa silloin luoduista exceleistä palvelee edelleen hyvin.” muistelee Paper Planes Oyn toimitusjohtaja Ville Pelttari.

Päätös sähköiseen taloushallintoon siirtymisestä syntyikin vaivattomasti. ”Vastaan tuli jatkuvasti tilanteita, joissa koimme, että meillä ei ollut tarkkaa ajantasaista tietoa päätösten tekemiseen. Vaikka yrityksellä sujui taloudellisesti hyvin alusta lähtien, saimme joka kerta harmaita hiuksia, kun esimerkiksi piti tarkastella, mitä talousluvut sanovat uuden työntekijän palkkaamisesta”, Pelttari selventää.

Miksi sähköisen taloushallinnon kumppaniksi valikoitui Administer?

Kun päätös siirtymisestä sähköiseen taloushallintoon oli tehty, Paper Planesilla alettiin mahdollisten kumppanien etsintä. ”Tapasimme johtoryhmän kanssa muutamia toimijoita, teimme tarjouspyyntöjä ja kyselimme tutuilta yrittäjiltä kokemuksia eri palveluntarjoajista ja järjestelmistä”, Pelttari kertoo.

Hiljalleen tehty kilpailutus vei lopulta useita viikkoja. ”Emme olleet aiemmin ajatelleet, että toimijoiden välillä olisi niinkin suuria eroja, kuin lopulta oli. Meihin teki vaikutuksen Administerin palvelualttius ja yhteydenpito, jotka olivat alusta lähtien ihan omaa luokkaansa. Lisäksi heiltä löytyi heti referenssejä muista alamme yrityksistä, joten arvelimme olevamme hyvissä käsissä”, Pelttari kertaa valinnan syitä.

Sujuva yhteistyö on helpottanut liiketoiminnan johtamista

Paper Planes ulkoisti taloushallintonsa ja palkanlaskentansa Administerille ja otti käyttöön eFina-ohjelmiston. ”eFina on yksinkertaistanut asioita paljon. Vaikea edes luetella kaikkia asioita, joita jouduimme aiemmin tekemään käsin ja toisinaan myös korjailemaan käsin. Nyt meillä on yksi järjestelmä, jossa koko taloushallinto pyörii. Minä ja kirjanpitäjämme olemme koko ajan samalla sivulla ja tiedämme keskustelevamme samoista luvuista. Koska keskusteltavaa edelleen riittää, niin arvostan paljon sitä, että kirjanpitäjämme on helposti tavoitettavissa puhelimitse ja tarvittaessa paikan päälläkin ”, Pelttari kuvailee.

”Parhaiten oikeastaan muutosta kuvaa se, että entinen tapamme pyörittää taloushallintoa tuntuu nyt etäiseltä ja työläältä. Paljon olisi aikaa säästynyt, jos olisimme alusta lähtien valinneet Administerin. Nyt homma sujuu vaivattomasti: tiedän, että voimme tehdä päätöksiä oikeisiin lukuihin perustuen ilman, että tarvitsee juurikaan nähdä vaivaa asian eteen.”