Piileekö yrityksessäsi konkurssivaara? Tunnista ongelmat ajoissa

22.03.2018

Yrittäjän on hallittava yrityksensä keskeiset talousluvut ja seurattava niitä kuukausittain.

Konkurssi on yksi yrittäjän pahimmista kauhukuvista. Tilastojen mukaan niitä tehtiin Suomessa viime vuonnakin yli 2 000. Jotta konkurssi ei osu omalle kohdalle, on pidettävä huolta siitä, ettei yritys ajaudu ylitsepääsemättömiin ongelmiin.

Administerin talousjohtopalveluiden johtajan Harry Nordströmin mielestä yrittäjän ja yritysjohdon tärkeimpiin työkaluihin lukeutuvat yrityksen talouden suunnittelu ja seuraaminen.

”Riski ongelmiin joutumisesta on selkeästi suurempi, jos ei ole kunnon suunnitelmia. Ei budjetoida eikä tehdä liiketoimintasuunnitelmaa, vaan mennään päivä kerrallaan mutu-tuntumalla. Toiminnan kehittymistäkään ei välttämättä seurata kovin tarkkaan”, Nordström sanoo.

On suunnitelmia tai ei, Nordströmin mukaan ongelmista kertoo yleensä ensimmäisenä se, että myynti ei vedä toivotulla tavalla eikä yritys löydä riittävän nopeasti keinoja tilanteen korjaamiseksi. Jos sen seurauksena aletaan mahdollisesti pudottaa hintoja, kannattavuus heikkenee ja katetta jää yhä vähemmän.

”Tulos menee pakkaselle ja omavaraisuusaste heikkenee. Jos yritys ei ole ollut valmiiksi huippuvireessä, alkavat vaikeudet näkyä nopeasti kassassa ja maksuvalmiudessa”, Nordström listaa.

Kun tilanne jatkuu tarpeeksi pitkään ja maksuja kertyy yhä enemmän rästiin, alkavat myös yrityksen sidosryhmät reagoida siihen. Esimerkiksi toimittajat eivät enää toimita tavaraa tai ryhtyvät ainakin vaatimaan maksun ennakkoon. Mahdolliset verovelat taas saattavat karsia yrityksen jo alkumetreillä julkisissa kilpailutuksissa.

Ota luvut haltuun

Yrityksen talouden seuraaminen on pienissä yrityksissä usein yksin yrittäjän vastuulla. Sitä ei saa laiminlyödä. Keskeisiä talouslukuja on syytä seurata kuukausittain. Tuloslaskelman ja myynnin lisäksi erityistä huomiota vaatii kassavirta. Yrittäjän on tiedettävä, paljonko yrityksen tilillä on rahaa nyt, paljonko sitä on tulossa lähitulevaisuudessa ja paljonko sitä on menossa.

”Käytettävissä olevaa kassaa pitää seurata säännöllisesti. Kun johdolla alkaa mennä joka päivä paljon aikaa sen miettimiseen ja katsomiseen, kenelle voi maksaa ja mitä, silloin ongelmat ovat jo aika pitkällä”, Nordström sanoo.

Silloin viimeistään tarvitaan usein ”kirvestä” eli on karsittava kuluja. Nordström neuvoo katsomaan tilannetta myös isossa kuvassa: kannattaako esimerkiksi joitakin osia liiketoiminnasta lopettaa tai myydä – tai onko ne mahdollista saada muutoin paremmin kannattavaksi?

”Pitää aina lähteä siitä, että yrityksen tarjoama tuote tai palvelu on oikeantyyppinen suhteessa siihen, mitä markkina haluaa. Jos se on pielessä, ei esimerkiksi kustannusten leikkaaminen auta.”

Yrityksen tilanteesta riippuen kassaan voi pyrkiä saamaan euroja myös tiettyjä, suurempia avoimia myyntilaskuja myymällä tai kokonaisvaltaisella factoring-rahoituksella, jossa myydään kaikki yrityksen myyntisaatavat.

Oma tilitoimisto voi auttaa kartoittamaan yrityksen tarpeeseen sopivia vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Apua on saatavissa silloinkin, jos yrityksen talouslukujen seuraaminen tuntuu vaikealta.

”Yöunia on turha menettää ainakaan näitä asioita murehtiessa. Voimme tarjota erilaisia työkaluja lukujen seuraamiseen ja tulkitsemiseen. Administerilainen tuntee yrityksesi tunnusluvut ja voi tarvittaessa avata niitä ja auttaa niiden kanssa. Lukusarjat kertovat aina selkeästi sen, mihin suuntaan ollaan kulloinkin menossa”, Nordström sanoo.

Tunne markkinat

Yrityksen isot ongelmat ovat usein monen asian summa. Aina ne eivät ole välttämättä kiinni vain siitä, miten yritystä pyöritetään.

”Kun miettii eri syitä yrityksen ongelmiin, pitää joskus lähteä liikkeelle aika korkealta. Yrityksen on suhteellisen vaikea varautua etukäteen esimerkiksi maailmantilanteen yllättäviin, suuriin muutoksiin. Olen nähnyt tilanteita, joissa ne ovat ajaneet yhtiöitä hyvinkin nopeasti vaikeuksiin”, Nordström kertoo.

Maailmantilanteen muutoksilla hän viittaa esimerkiksi kallistuviin tullimaksuihin, rajuihin valuuttaheilahteluihin ja kauppasanktioihin. Poliittiset päätökset voivat yhtäkkiä vaikeuttaa joillakin markkinoilla toimimista huomattavasti. Etenkin vienti- ja tuontiyritysten on syytä varautua hyvin tällaisiin riskeihin.

Nordström kehottaa seuraamaan ja analysoimaan markkinoita ja kilpailua koko ajan. Yritysten pitää mukautua nopeasti muutoksiin ja muuttua maailman mukana.

”Tiukasti vanhasta kiinni pitävä on helposti kohta pulassa. Maailmalta löytyy tästä loputon määrä jopa hyvin suuriakin yrityksiä esimerkiksi.”

Huomioi ainakin nämä
  1. Muista suunnitelmallisuus! Englanniksi on sanonta ”businesses that fails to plan, plans to fail”. Vapaasti suomennettuna: jos laiminlyöt suunnitelmallisuuden, olet jo matkalla kohti epäonnistumista.
  2. Seuraa yrityksen nykytilaa jatkuvasti. Se ei tarkoita vain myyntiä, vaan myös omavaraisuusastetta ja maksuvalmiutta.
  3. Seuraa markkinoita. Tärkein kysymys on, onko yrityksellä kysynnän kannalta oikea palvelu tai tuote. Markkinat ja kysyntä muuttuvat. Muista pitää silmät ja korvat auki – ja tunnista riskit!
  4. Hinnoittele oikein. Myyntihinnan ja katteen pitää olla kohdillaan. Jos ne eivät ole, kaikki toimenpiteet tilanteen korjaamiseksi ovat vain tekohengitystä.
  5. Ryhdy korvaaviin toimenpiteisiin riittävän ajoissa!