Lähteekö tilitoimisto vaihtoon? Uskalla vaatia enemmän

08.06.2017
Administerin asiakkaana käytössäsi on nyt markkinoiden kehittynein raportointijärjestelmä osana eFinaa.

Tilitoimiston vaihtamista kannattaa harkita, jos yhteistyö ei suju toivotulla tavalla.

Tilitoimisto on yrityksen tärkein kumppani, eikä sitä haluta vaihtaa ilman painavaa syytä. Jos yhteistyö kuitenkin takkuaa, on vaihtoa syytä miettiä vakavissaan.

”Tilitoimistolta voi odottaa muutakin kuin pelkän lakisääteisen velvollisuuden täyttämistä. Parhaimmillaan se on yksi yrityksen parhaista neuvonantajista”, sanoo Administer Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Jussi Jaakkola.

Selvän syyn tilitoimiston vaihtamiseen voivat antaa myös laatuongelmat: jos kirjanpitäjä esimerkiksi tekee virheitä tai ei pysy sovituissa aikatauluissa. Jaakkolan mielestä oleellista on arjen helppous. Yhteydenpidon ja tilitoimiston kanssa asioinnin pitäisi sujua mutkattomasti.

Tilitoimiston vaihtaminen onnistuu missä vaiheessa tilikautta tahansa.

”Usein mielletään, että tilikauden vaihde on ainoa järkevä aika vaihtaa tilitoimistoa. Se ei missään nimessä ole niin. Käytännön syistä melkein mikä tahansa muu kuun vaihde on parempi.”

Vaadi kiinteää hintaa

Tilitoimiston vaihtamisessa ei pidä hätiköidä ja valita heti ensimmäistä vastaantulevaa tai halvinta vaihtoehtoa. Kannattaa kysyä suosituksia tutuilta ja pyytää tarjouksia useilta tahoilta.

”Asiantunteva tilitoimisto osaa kartoittaa asiakkaan tarpeen ja tarjota parasta ratkaisua”, Jaakkola sanoo.

Hän kehottaa huolehtimaan siitä, että yritys saa tilitoimistonsa kautta ajantasaista tietoa taloudestaan. Taloushallinnon sähköistäminen helpottaa asiointia. Siksi kannattaa myös varmistaa, että tilitoimisto pystyy tarjoamaan yrityksen liiketoimintaa palvelevia sähköisiä järjestelmiä.

”Tilitoimistoa voi pyytää näyttämään, millä tavalla raportointi hoituu, mikä asiakkaan näkymä on ja millaisia välineitä on esimerkiksi kassavirran ennustamiseen tai kuittien skannaamiseen.”

Tilitoimistojen tarjouksia voi olla vaikea vertailla keskenään hinnoittelun osalta. Asiakkaalta saatetaan veloittaa erikseen esimerkiksi tunti-, tosite- ja vientihintoja.

”Kehotan peräänkuuluttamaan tilitoimistolta läpinäkyvää hinnoittelua. On perusteltua pyytää palvelut kiinteään kuukausihintaan, ja myös selkeitä pelisääntöjä siitä, mitä se pitää sisällään”, Jaakkola sanoo.

Hänen mielestään kannattaa myös varmistaa, että tilitoimisto tarjoaa asiakkaalle oman nimetyn kirjanpitäjän. Lisäksi yrityksen on hyvä miettiä, mihin mahdollisiin tulevaisuuden tarpeisiin tilitoimisto pystyy vastaamaan. Esimerkiksi Administer tarjoaa talousjohtopalveluja.

”Taloushallintoliiton auktorisointi on yksi hyvä tae tilitoimiston laadusta. Se kertoo, että tilitoimisto täyttää tietyt kriteerit.”

Administer on yksi suurimmista taloushallinnon palveluntarjoajista Suomessa. Yhtiöllä on asiakkaita yli 3000 eri toimialoilta, pörssiyhtiöistä yhden työntekijän yrityksiin.

 

Vinkit tilitoimiston vaihtoon:
  1. Mieti tarkkaan, mitä odotat tilitoimistolta. Mitä palveluja yrityksesi tarvitsee? Millaisia mahdollisia tulevaisuuden tarpeita yrityksellä on taloushallinnon osalta?
  2. Käy läpi, mitä tilitoimiston tarjoamaan palvelupakettiin kuuluu. Tilitoimistolta saa vaatia palvelua ja esimerkiksi reaaliaikaista tietoa yrityksen taloudesta. Hyvä kirjanpitäjä on tärkeä yrityksen neuvonantaja. Taloushallinnon sähköiset järjestelmät tekevät toiminnasta tehokkaampaa.
  3. Pyydä selkeät erittelyt hinnoittelusta. Onko hinnoittelu kiinteää, entä mistä asioita veloitetaan erikseen? Kiinteä kuukausihinta auttaa ennakoimaan kuluja.
  4. Tilitoimistoa voi vaihtaa missä vaiheessa tilikautta tahansa. Toisin kuin moni ajattelee, tilikauden vaihde ei kuitenkaan ole tälle paras hetki.

 

Lisätietoja:

Jussi Jaakkola
Myynti- ja markkinointijohtaja
Administer Oy
Puh. 050 394 8610
jussi.jaakkola@administer.fi